BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 23 February 2011

Pekebun tidak bergaji~

Salam'alaik..
Almost sebulan goyang kaki dirumah tak buat apa2.
Tarikh kuliah mula dah diumumkan..i'Allah 15hb Mac ni..
Tapi still kene tunggu 'lampu hijau' daripada pihak MKN dulu..
RABBUNA YUSAHHIL..i'Allah.
So,utk isi masa lapang ni..adalah jugak aku pegi ikut ayahanda bonda aku pergi ke kebun..
Kata mak aku..nak petik buah Rosselle and Kacang Tanah,,
Bagus gak..boleh mengeluarkan peluh2 degil di dalam badan ni..
Jadi inilah hasilnya..

Pokok Rosselle

Ini buah nya yer..

Berjaya dipetik hampir satu baldi..
Kacang Tanah yg baru dicabut.
     
   Kacang Tanah yg dh dipisahkan dri akar..BIAR BETUL!
Keluar peluh2  duk di kebun..
Seronok pon ada..dapat la rasa mcm mana penatnya orang yang menjadi petani ..
Petani sibuk membanting tulang,berhujan,berpanas nak pastikan tanaman diorang elok..
Kita kalau tk rasa pengalaman macam tu,kita tak tau..yang kita tau hanya..

"sedapnya lady's choice.."  "sedapnya kuah kacang satay ni..".."sedapnya air rosselle ni.."

Apa2 pun dalam hidup ni aku rasa kita kena tahu setiap asal usul sesuatu perkara melainkan perkara2 yang sabit..seperti Kekuasaan Allah Taala.
Nak makan apa2 pun kene pastikan tanda HALAL yang betul..makanan jadi darah dging..
Nak pilih apa2 pun kena tau diperbuat daripada apa..
Yang paling aku suke..asal usul kita yer...
Nak tahu susah senang mak kita melahirkan kita..Cepat2 kahwin..mengandung dan bersalin..
Kalau ada anak2 perempuan yg dh beranak pinak tapi msih sombong dengan kedua ibu bapanya..
Lempangkan aja laju-laju..Nauzubillah perkara mcam tu kena pada diri sendiri..
Sama-sama ambil iktibar dan peringatan..khasnya utk diri aku ni..

Last but not least..
Marilah kita berkebun..hehe

Wassalam..


1 comments:

Muhammad Warouq bin Qamar said...

alamak, apsal entri-entri ko semua bes? ni pertama kali seumur hidup aku tengok kacang tanah dalam bentuk berdaun. demm menarik. aku selama ni ingatkan kacang tanah memang lahir-lahir dalam plastik Ngan Yin.